Съвет към родителите на първокласници

Първата учебна година е голямо изпитание за първокласника и неговите родители. Най-важният съвет: не се паникьосвайте! Да, ще има определени трудности - всяко дете си има свои. Но детето се нуждае от адекватни подкрепящи родители, които да му помогнат да преодолее трудностите.

Първата учебна година е голямо изпитание за първокласника и неговите родители. Успехът по пътя към намирането на Вашето място в живота е положен от първите учебни години.

Съвременната педагогика е насочена към факта, че детето се учи да учи, открива енергията на познанието, постоянното желание за придобиване на нови знания, а успехът в този процес би го заредил с нова енергия, която може значително да подобри първоначалното му интелектуално представяне.

Адаптацията към училище протича по различни начини и обикновено продължава от две-три седмици до шест месеца. Продължителността зависи както от личността на детето и степента на неговата готовност за училищно обучение, така и от сложността на учебната програма.

Признаци на успешна адаптация

Първокласникът отива на училище и се връща у дома в добро настроение. Ако е весел и щастлив, не казва, че в детската градина е било по-добре, това е добър знак.

Детето се справя самостоятелно с проблемите: знае къде е тоалетната, преобува се и се събува/преоблича самостоятелно, обръща се към възрастни за помощ.

Ученикът има приятели, у дома говори за тях и за учителя.

Здравословното му състояние е добро: здрав сън, няма настинки и няма оплаквания от главоболие и коремни болки.

Детето се интересува от учене, знае, че в училище не са важни промените, а уроците. Дори в даден момент да му е трудно, той преодолява трудностите и е готов да учи още.

Ако детето Ви е първокласник: съвети за родителите

Най-трудната задача за бъдещите първокласници е писането. Не забравяйте да спазвате дневния режим. Добре отпочиналото дете реагира по-спокойно на трудностите, чувства се по-уверено и по-бързо взема правилните решения. В първия клас е препоръчително да запазите дневния сън. Няма да е толкова дълго, колкото е било в детската градина. Но ако детето е много уморено, оставете го да поспи един час, след като се върне от училище.

Ще бъде по-интересно за първокласник да се придържа към тази рутина, ако той, заедно с майка си или баща си, обмисли ежедневието и нарисува цветен плакат. Фиксирайте върху него какво е важно за ученика да направи сега и как най-добре да го направи. Не забравяйте да оставите време за игри и любими анимационни филми. Детето трябва да разбере, че училището не е робство, а продуктивна част от живота.

Ако преди училище детето не е посещавало курсове и уроци, то тогава в първи клас не трябва да организирате посещаването на такива, тъй като това ще е ненужен стрес. Основната задача на първокласника е да се адаптира към училищния живот. Всичко друго е второстепенно. Когато отиде в училище или на място, където вече има добре познат наставник, приятели, познати натоварвания, тогава допълнителното образование ще се впише в новия етап. Но ако първокласник, свиквайки с учителя, съучениците, уроците и дисциплината, ще трябва да се включи и в извънкласни дейности извън училище, тогава крехката детска психика може да не издържи на такова бреме. Не рискувайте психо-емоционалното състояние на детето!

Препоръки на психолога към родителите на първокласници

Трезвото отношение на родителите към способностите на детето е ключът към адекватното възприемане от ученика на неговите образователни успехи и неуспехи. Майките и татковците, които разбират слабостите на детето, не изискват само петици и четворки. Попитайте първокласника не как е отговорил на урока днес, а какви интересни неща са се случили през учебния ден и какво ново е научил. Когато детето се страхува, че ще му се карат за получените оценки и не го подкрепят, то ще крие грешките си от Вас до последно. Ако такова поведение се фиксира, тогава детето ще се научи да мами и да избягва темата. В юношеството това има пагубен ефект върху отношенията родител-дете. Запомнете: лъжете някого, на когото се страхувате да кажете истината. Не създавайте ситуации, в които детето може да бъде принудено да стане лъжец. Децата не трябва да въплъщават амбициите на своите бащи и майки.

Добре е сутринта на първокласник (и всяко дете) да започне с топли думи от грижовни родители. Не го натискайте и не бързайте към училище. Задачата на възрастните е правилно да изчислят времето за ставане, хигиенни процедури, хранене, излизане от къщата.

Ако видите, че след като ученикът е тъжен или, напротив, много развълнуван, говорете с него. Разберете какво е причинило настроението му. Първо, това ще помогне на Вашето дете да се справи с емоционалния стрес. Второ, такива разговори укрепват топлите отношения и намаляват интензивността на конфликтите между "бащи и деца“ по време на пубертета.

Ако детето прави гримаси, дърпа се, инати се и не се подчинява, значи развитието му протича нормално! Тези признаци са класически прояви на кризата от седем години. Помогнете на детето да изживее този период продуктивно: нека имаме повече свобода, не го покровителствайте, оставете го да има възможност да види последствията от действията си. Такива отстъпки от възрастни укрепват самочувствието на седемгодишно дете, помагат му да опита ролята на независим човек и да стане по-уверен.

Не се обиждайте, ако малкият ученик Ви каже, че не Вие ​​сте прави, а учителят. Това е добър знак. Да, значението на родителя е намалено, а първокласникът "издига“ учителя на пиедестал. Така детето овладява вътрешната позиция на ученика, чувства се като у дома си в голямо училищно семейство. Затова поддържайте авторитета на учителя и помагайте за укрепване на добрите отношения между него и детето.

Помогнете на детето си и, ако е възможно, на учителите в изграждането на здрави взаимоотношения в класната стая. Нека децата бъдат приятели, подкрепят се взаимно, оказват всякаква възможна помощ на съучениците. Не забравяйте, че тормозът е по-лесен за предотвратяване на първоначално ниво, отколкото да се справите с него в по-напреднала възраст. Децата трябва да разберат: всички хора са различни и стойността на човек не зависи от неговия външен вид, националност, особености на развитие, интелигентност и материално ниво на семейството. Колкото по-силен е детският екип, толкова по-малка е вероятността някой ден тормозът да разяде душите на днешните първокласници.

Задачите, предложени в тетрадката, ще позволят на детето да развие усет за цвят и форма, умение да вижда и забелязва разнообразието им в света около себе си; помогнете да преодолеете страха от празен лист, да научите как да работите с лист хартия с различни размери и да го овладеете правилно. Задачите допринасят за развитието на фантазията и въображението, желанието за създаване, за решаване на предложените проблеми извън кутията, за активиране на асоциативното мислене и паметта.

Съвети за родители на първокласници от учител

Адаптацията към училище протича по различни начини и обикновено продължава от две-три седмици до шест месеца. Най-трудната задача за бъдещите първокласници е писането. Чертички, кукички, ченгелчета, букви, думи и изречения върху лист от тетрадка изискват максимална прецизност в контрола на движението, когато и петте пръста работят като едно цяло. За да разберете колко е трудно за детето, вземете химикал в лявата си ръка (или дясната, ако сте левичар) и се опитайте да напишете името си. Колко гладко и бързо го получавате? Но възрастните вече знаят как да пишат! Не се карайте на първокласник за грозни букви. Продължете да развивате фините двигателни умения на Вашето дете, така че мускулите на ръцете да извършват по-фини движения. Работата с учебно-методическия комплекс по изобразително изкуство за 1 клас не само помага на учениците да развият пространствено мислене и творчески умения, но и тренира малките мускули на дланите, което допринася за по-бързото и точно писане.

Уверете се, че детето Ви закусва обилно и пие достатъчно вода сутрин. За да бъде закуската здравословна, се препоръчва в нея да присъстват плодове, зърнени храни и млечни продукти.

Научете детето си как да опакова чанта. Най-добре е да направите това според следния алгоритъм:

Покажете на първокласника няколко пъти как да поставя ученически пособия в чанта, като вземете предвид графика на уроците.

Когато детето усвои тази стъпка, опаковайте чантата с него.

Когато сте убедени, че ученикът се е научил да прави това сам, вече не е необходимо да помагате, а само да наблюдавате.

Не изисквайте детето да не става от масата, докато не изпълни целия обем допълнителни задачи. Първокласникът се нуждае от физическа активност на всеки 15-20 минути. Оставете детето да стане от бюрото и да се разтъпче, поиграе, поскача и тн, преди отново да седне да пише.

Тези лесни за изпълнение препоръки ще Ви помогнат да се справите с първите трудности в училище и ще поддържате детето си физически и емоционално здраво.

Няколко правила за родителите

Детето поема много нови отговорности в училище. Трябва да се научи да организира времето си и пространството около себе си. От родителите зависи как детето ще бъде събрано и успешно в учебните дейности.

Помогнете на детето да изживее този период продуктивно: нека имаме повече свобода, не го покровителствайте, оставете го да има възможност да види последствията от действията си. Правило 1: Не изразявайте негативно мнение за училището пред детето.

Правило 2: Работното място на първокласник трябва да бъде удобно, привлекателно и благоприятно за интелектуална дейност.

Правило 3: Не превръщайте подготовката на домашните в безкраен процес.

Правило 4: Необходимо е да се комбинират или редуват различни видове дейности на по-млад ученик, като се вземат предвид спецификата на материала и степента на неговата сложност. Родителите не трябва да забравят, че ученето може да стане по-привлекателно и достъпно чрез игра.

Правило 5: Всеки има право на грешка. Ако детето направи грешка при изпълнение на задачата, важно е да я видите и коригирате, но в никакъв случай не го принуждавайте да пренаписва отново цялата задача.

Правило 6: Всички постижения на детето трябва да се считат за важни. Това ще му даде увереност, ще увеличи в очите му значимостта на свършената работа.

Правило 7: Родителите трябва да се опитват да не правят неблагоприятни сравнения с други деца за детето, не трябва да се срамуват да говорят за неговите успехи и добродетели в присъствието на други хора, особено учители и съученици. Общественото мнение и самочувствието на детето трябва да бъдат положителни.