Психолозите са сигурни, че за да постигне определени висоти в зряла възраст, детето трябва да има мотивация от ранна възраст. В края на краищата това не е нищо повече от импулс за действие, което е психофизиологичен процес, който до голяма степен е отговорен за контролирането на това как се държи човек, колко е активен и устойчив на външни препятствия.

Децата също имат мотивация, която работи по определена схема, а именно: "Опитах, получих резултата, хареса ми" - много подобна на тази на възрастните. Има и други видове мотивация, а именно:

  1. Вътрешен, при който собственият интерес на детето подтиква към действие, например, то обича да плува и с удоволствие ходи на уроци по плуване. Важно е да се отбележи, че вътрешната мотивация често се комбинира с външна и положителна.
  2. Отрицателни, при които децата започват да действат от страх да не получат ниска оценка, порицание, наказание и др. В тази група попада и градивната критика, която е уместна на определени етапи от обучението, без да се преминава тънката граница на унижаването на личността и насаждането на комплекси.

Характеристики на действието на детската мотивация

За да се активира мотивацията на детето, трябва да са налице няколко фактора, а именно:

  • Необходимостта да се направи нещо.
  • Наличието на определени цели и желания.
  • Насаждане от възрастни на вярвания, принципи и житейски ценности.
  • Мироглед, формиран от възрастта.

За да помогнете на детето Ви да се справи с тези проблеми, родителите могат да опитат:

  • да бъдат в ролята на водач, който заема позицията на безусловна любов и грижа, а не на постоянни очаквания и прекомерни изисквания. Това допринася за това, че родителите изграждат отношения на доверие и имат възможност да забележат своевременно нуждите и интересите на детето си.
  • да ​​развият отговорност и независимост в детето, чрез намаляване на контрола, което може да доведе до избледняване на интереса.
  • да покажат личен пример, показан в играта, решаване на ежедневни проблеми и информиране на детето, че процесът и получаването на удоволствие от него е много по-важен от оценката отвън.
  • да създадат ситуации, в които детето трябва да направи последната стъпка само и задължително положително подсилване на тези действия, например с фрази като: "Ти го направи!“, "Ще се справиш и сам“ и т.н.
  • тематична подкрепа, изразяваща се в създаване на атмосфера, подходяща за избрания от детето урок. Например, той обича да рисува, отидете с него на изложба на известен художник и т.н.

Какво да направите, ако часовете в училище вече не представляват интерес?

За да разрешите този казус, трябва да обърнете внимание на следните точки:

Опитайте се да разберете каква е причината за това поведение.

  • Възможно е да има проблеми с учителя или екипа. След това елиминирайте този фактор, като изберете друг учител и група.
  • Или може би е загубил интерес или не е харесал урока? След това го приемете за даденост и сменете вектора на движение.
  • Ако причината е страхът от трудни задачи. Тогава най-добрият начин за разрешаване може да бъде поверителен разговор. Обяснете на детето, че грешките са само опит, който им позволява да бъдат избегнати в бъдеще и да постигнат желаната победа. Чрез собствения си пример разкажете как сте се справили с трудностите и не забравяйте да подкрепите детето си.

Опитайте се да дадете честни отговори на следните въпроси:

  • На какво се дължи желанието Ви детето да се развива в тази посока?
  • Каква част от Вашето его намирате в постиженията на детето?
  • Колко голямо е Вашето участие в неговия успех. Не се ли получава така, че искате да се реализирате чрез детето Ви?
  • Стремежът и мотивацията Ви за детето дали не са породени от личното Ви егоистично желание да бъдете родител на победител?
  • Дали отказът е причинен от реална пречка, например стрес, семейни проблеми, или липса на друго в ежендневието и т.н.?

Използвайте ролеви игри или приказка терапия.

  • За да покажете визуално как други герои са постигнали целта си и са се забавлявали.

Обърнете се към специалист.

  • Ако смятате, че сами не можете да се справите със загубата на мотивация, не се страхувайте да отидете при специалист, а именно психолог, който може не само да посъветва, но и да състави индивидуална карта за развитие, като вземе предвид способностите и интересите на детето.
  • Обърнете достатъчно внимание на мотивацията и ще забележите как животът на Вашето дете ще се промени към по-добро.

Как да мотивирате детето си да учи: прости начини, които ще Ви помогнат

Със сигурност всеки родител поне веднъж се е чудел, как да научи детето да бъде независимо без караница и разочарование? Как да научим децата да правят домашните с радост, за да направим учебния процес вълнуващ за самите деца. В тази статия ще Ви разкажем малко за това как да работим с мотивацията на децата.

През последните години практиката на учителите показва, че постоянно расте броят на децата, които не търсят знания. Среща се дори сред учениците в началните класове.

Нежеланието да учат се проявява в това, че децата забравят да пишат домашните си, често виждаме бъркотия в учебниците и чиновете, рисуват в час, гледат през прозореца, говорят със съученици, скучаят в класната стая. Такива деца могат да обвиняват учителите за слабите си оценки, но най-често изобщо не се интересуват от лошото представяне.

Защо децата не искат да учат? Дори учителите с опит не винаги са готови да отговорят недвусмислено на този въпрос, но ние ще се опитаме да дадем най-простите и ефективни начини да мотивирате детето си.

Причините, поради които децата не искат да учат, са различни, те са доста. Нека анализираме някои от тях.

Какво може да влияе върху нежеланието за учене?

1. Детето е малко за училище. Родителите смятат, че децата им са готови за училище, ако видят, че знаят много за възрастта си. Но дори ако детето Ви е достатъчно умно и мислите да не го водите допълнителна година на детска градина, това не означава, че то е психологически готово за училище. Най-вероятно детето няма да може да спазва определени правила. Освен това за малките деца е по-трудно да седят дълго време в класната стая без да се движат.

2. Конфликти с учители. Често дори самите учители не осъзнават конфликта с учениците си. Те могат да забележат, че ученикът има лоши академични резултати, поведението му се е променило, въпреки че, учителят може изобщо да не разбира дадена ситуация като конфликт. Всъщност детето може да чуе неприятни думи по негов адрес или това да прерастне в потисната злоба срещу поведението на учителя. Детето може да се чувства депресирано, да изпитва страх, развива негативно отношение към учителя. В повечето случаи децата не искат да споделят с родителите си за страховете си, свързани с училището, и тогава запазват върте в себе си конфликта и трудностите, свързани с него.

3. Конфликти с учениците. Ако такъв проблем вече се е развил, тогава може да бъде много трудно да се справите със ситуацията без последствия за детето.

4. Физически дефекти. Например заекване, треперене на крайниците и други. За децата е много трудно да свикнат с мисълта, че по някакъв начин са различни от своите връстници. Става особено трудно в случаите, когато недостатъците предизвикват тормоз и смях от съучениците. Знаейки за проблема си, детето не иска да стане център на внимание, да се чувства унизено и отново да се появи в училище.

5. Семейни конфликти. Скандали между родители и други членове на семейството. Често такова дете се затваря в себе си поради преживявания, то не само губи мотивацията си за учене, но рядко се интересува от нещо.

6. Натиск върху детето от родители и близки. Ние поставяме високи стандарти за децата, като ги изпращаме в най-добрите училища, където обучението се извършва на по-високо ниво, записваме го на различни дейности. Само си представете на колко допълнителни дейности родителите се опитват да изпратят децата си, без да се съобразяват с мнението на самите деца. Родителите крещят, негодуват, карат се на децата, ако носят лоши оценки или просто не достигат резултатите на съучениците си. Мислете, че може да оказвате твърде голям натиск върху децата да правят неща, които не искат.

Какви фактори влияят върху интереса към ученето?

1. Интерес към изучаваните предмети. Често децата губят интерес към изучаването на някои предмети само защото им се струват скучни. Трябва обаче да изясните на детето, че във всички уроци те предоставят необходимата информация, която развива различни умения, така че е важно да изучавате всички предмети. Има много дисциплини, чието изучаване изисква повече работа. В този случай трябва да намерите друга мотивация. Много зависи от учителя, който е в състояние да обясни сложни неща на прост език и по този начин да опрости учебния процес.

2. Начинът на изучаване на предметите. В началните класове е много по-лесно за децата да учат с помощта на активни методи, дискусии и игри. Учителят трябва да обърне внимание на факта, че задачи като "пренаписване на учебници“ и "самостоятелна работа“ намаляват интереса към предмета, докато творческите и различни необичайни, напротив, се увеличават.

3. Възприемане на информация. Някои деца възприемат информацията по-добре чрез зрението, други чрез слуха, трети чрез изображенията. Ефективността на обучението на децата до голяма степен зависи от вида на възприемане на информацията. Самите родители могат да избират начините за обучение на детето, ако разбират неговите особености на възприемане на информация.

4. Интересът на учителя. Когато учителят заинтригува учениците с личен пример, показва положително отношение към предмета, тогава и децата се интересуват от това, което им се преподава. Когато знаят, че ще чуят нещо забавно или интересно в клас, те очакват тези предмети с радост.

Какви са видовете мотивация?

За успешното учене мотивацията е едно от най-важните условия. Най-значими за учениците са следните мотиви:

  • когнитивна, тоест желанието да се знае повече, да стане ерудиран;
  • комуникативна - разширяване на кръга на общуване чрез повишаване на интелектуалното ниво и нови запознанства;
  • емоционален;
  • саморазвитие - разкриване на собствените способности и таланти;
  • позиция на ученика;
  • постижения;
  • външни - награди, наказания.

Освен това мотивите се делят на външни (социални) и вътрешни (когнитивни). Пример за външна мотивация: "Трябва да издържа изпита, за да не ми се карат родителите." Вътрешна мотивация: "Много харесвам уроците по литература, затова чета всяка свободна минута, научавам нещо ново с всяка прочетена книга.“

Има още два вида мотивация - стабилна и нестабилна. Пример за устойчива мотивация: "От деня, в който постъпих в рисувалното училище, никога не съм съжалявал, че съм избрал точно този раздел.“ Нестабилен: "Отидох на концерт, исках също да свиря на някакъв инструмент, започнах да уча, но след известно време се отказах.“

Най-често мотивацията на децата е нестабилна поради факта, че са много емоционални. Много е лесно да прекъснете старите с нови емоции и впечатления.

За дете, което не се интересува от учене, е много трудно да приложи придобитите знания на практика, а липсата на мотивация за учебния процес води до хронично изоставане. Защо се случва това? Често родителите са виновни.

Разбира се, само Вие можете да изберете как правилно да възпитавате детето си, но именно от този избор зависи неговият и Вашият живот. Не всички родители осъзнават какви грешки правят в процеса на мотивиране на децата си. Помислете не за всички, но за най-подходящите от тях, които най-често се срещат сред родителите.

1. Понижаване на самочувствието на Вашето дете, програмиране за провал. Това се случва, когато кажете на детето, че нищо добро няма да излезе от него, че ще стане портиер, ако не учи добре. Такива думи водят до подценяване на самочувствието, в случай на неуспехи детето пуска ръцете си, завършва това, което е започнало при най-малкия проблем.

2. Измама и сплашване. Ако използвате подобни методи, връзката и доверието между Вас и Вашето дете ще бъдат разрушени.

3. Преувеличени изисквания, неотчитане на възможностите на детето. Родителят може да мисли, че детето е мързеливо или "не учи нарочно“, но може да има конкретни причини (особености на умственото развитие, болест, умора).

4. Подаръци в замяна на добър академичен успех. Има много недостатъци на този метод. Детето бързо развива навик да получава това, което иска чрез добри оценки. В бъдеще той може да започне да изисква награда и да изпълни Вашите искания само след като получи това, което иска. Такива деца са насочени само към получаване на подаръци, а не към добро обучение.

5. Мотивация чрез успех. Често родителите уверяват детето, че всичките му действия трябва да са насочени към успех и висок статус в обществото. В бъдеще такива деца израстват хора, които правят всичко в името на успеха и парите, а не защото им носи положителни емоции или е насочено към помощ на близки.

6. Прекомерно натоварване с различни дейности и секции. Съвременните родители обичат да планират графика на децата си възможно най-стриктно, така че да прекарват времето си с полза всеки ден. Психиката на детето може да не издържи на такова натоварване, така че ще получите пълна липса на интерес към часовете.

Как да повишим мотивацията за учене?

1. Учете детето си по игрив начин

Играта е уникално средство за педагогическо въздействие. Ако детето не иска да учи или нещо не му се получава, винаги можете да измислите игра, в която то ще може да изпълни поставените от Вас задачи.

Това могат да бъдат интелектуални игри за упражнения, тренировъчни игри, базирани на състезание. Те показват на учениците нивото на тяхната подготовка и годност. Сравнявайки се с противоположния екип, учениците сами виждат своите пропуски в знанията, това насърчава познавателната активност в тях.

Формата на играта не предполага стандартна оценка на ученика, така че дори изоставащите деца могат да проявят интерес.

2. Подкрепяйте детето си в неговите хобита

Не налагайте любимите си занимания, оставете го да се занимава с хобито си. Помогнете на децата да открият своите скрити таланти или да развият тези, които вече имат, оставете ги свободно да избират това, което ги интересува.

3. Малки награди, не големи награди

Насърчавайте детето, хвалете го за резултата, но не трябва да го правите с пари в брой и под формата на скъпи подаръци. В противен случай ще дойде време, когато детето ще иска да Ви продаде резултатите от своя труд на по-висока цена. Например правилото "За всяка вярна задача – 1 бонбон“ работи много по-добре от "За всяка петица в дневника – торта“. Бонбоните са своеобразна гаранция, че трудната домашна работа се прави в атмосфера на доверие, което само по себе си вече е мотивация.

4. Интересувайте се от това какво е научило детето Ви в училище, а не от оценките му.

Покажете му как да прилага придобитите знания, обсъждайте историите му заедно. Насърчавайте детето си да мисли и обсъжда възможно най-често. Не забравяйте, че всички оценки са субективно нещо, това не е показател за знанията на Вашето дете, а само оценката му от учителите.

Детето не е задължително да е отличник, то има право да получава лоши оценки. Ако самият той е бил разстроен заради двойката - подкрепете и никога не се карайте. В крайна сметка, на първо място, Вие трябва да бъдете негов приятел и партньор.

5. Минимизирайте стреса

Разкажете на децата как Вие сами сте преодолявали трудностите в училище, как сте се справяли с трудни задачи. Покажете какво сте постигнали сега, след като сте извървели този път. Говорете заедно за Вашите неуспехи и страхове.

Детето винаги трябва да знае, че ще бъде чуто и проблемите няма да бъдат преувеличени. Обяснете, че стресът е неразделна част от живота, научете как да се справяте с него, така че в бъдеще детето да може да го преодолее само.

Мотивацията за учене не се развива за една нощ, понякога отнема много време и усилия. Ако сте пропуснали нещо в отглеждането на детето си, никога не е късно да започнете да изграждате отношенията си на основата на доверие и разбирателство.

Не мотивирайте детето си с далечни и илюзорни цели, непонятни за възрастта му. Всеки родител трябва да открие къде се крие потенциалът на децата му. Опитайте се да разкриете талантите му от различни ъгли, дайте му възможност да се докаже. Потърсете у децата си склонности към някакъв вид дейност, покажете със собствения си пример, че цял живот научаваме нови неща, че в живота има много интересни неща.

Не забравяйте, че в никакъв случай не трябва да биете, унижавате, крещите на дете, защото училището ще свърши рано или късно, но връзката Ви ще остане. Според проучванията, повечето деца, живеещи в семейства, в които се прилага тежко физическо, емоционално и други видове насилие, имат признаци на изоставане във физическото и нервно-психическото развитие. Паметта им се влошава, процесите на запаметяване и задържане са затруднени, избирателността в запаметяването рязко се увеличава. Вниманието става разпиляно, речта става по-бедна, появява се заекване. Децата се справят много по-зле в училище, по-трудни са процесите на училищна адаптация.

Представете си какъв човек ще бъде Вашето дете в края на учебния път. Времето, прекарано в обучение е много ценно за формирането му като личност, не го пропускайте!