В живота на всяко семейство веднъж идва радостен и в същото време тревожен ден - детето отива на училище за първи път. Летните месеци са моментът да започнете да се подготвяте морално, финансово и технически за 15 септември.
По правило повечето първокласници отиват на училище с радост. Често обаче се случва - минават седмица-две и ентусиазмът изчезва някъде. Факт е, че не всеки успява да се справи успешно с трудностите, които очакват млад ученик в училище. Учителите и психолозите идентифицират четири основни проблема, които могат да доведат до трудности при адаптирането към нов училищен живот.
Трудности в общуването
Отначало всеки ученик изпитва двоен натиск: както от учителя, който въвежда нови правила за живот, така и от съучениците. В първи клас децата установяват неформални отношения помежду си - те откриват кой каква роля ще играе в новата им "игра“. Дете от детската градина в по-добра позиция - то вече знае мястото си в екипа. А дете, което не е ходило на детска градина, е свикнало винаги да бъде в центъра на вниманието на семейството, така че очаква първите роли и тук. Но в училище, уви, това не е възможно.
Учителите в детската градина и след това учителите в училище също влияят върху състоянието на детето. Достатъчно е учителят веднъж да подчертае нечий провал, да демонстрира пренебрежителното си отношение към способностите на детето, така че и останалите деца да подхванат тази тема.
Съвети за родителите на първокласници:
- Максимално общуване с детето, включително извън детската градина и извън училището, това ще му позволи да утвърди своя статус в детската общност.
- Поддържайте всяко приятелство, което детето Ви има с връстници. Много е важно той да не е сам, да си намери другар, а още по-добре няколко.
- Не го сравнявайте с други деца. По-добре е да сравни собствените си постижения вчера и днес.
- Не настройвайте детето си за изключително добри резултати. По правило в първите класове много не се получава. Детето не трябва да се чувства виновно и да вижда разочарованието на родителите. Детето трябва да чувства Вашата подкрепа, не му позволявайте да вярва, че не е толкова добро, колкото другите деца, дори ако учителят твърди, че това е така.
- Не се карайте на детето, ако не успее. По-добре е да хвалите за това, което е направило. Това, разбира се, не означава, че трябва да сте нежни в ситуации, в които са необходими дисциплинарни мерки. Любовта и справедливостта са отлични учители.
Физическа неподготвеност на детето за училище
Слабо развита мускулатура на ръцете, намален слух или зрение, умора, проблеми с говора и др. създават трудности в учебния процес.
Съвети за родителите:
- Още през лятото започнете да тренирате необходимите умения с детето си, това може да стане и в закачлива форма. Опитайте с децата си да "напишете“ елементите на буквите с ръце във въздуха или върху големи листове. Детето се научава да държи ръката си свободно, а това е много полезно за писане.
- Когато започнат училищните часове, решете сами дали си струва да принуждавате детето да прави домашното първо на чернова и след това да го пренапише на чисто копие. Такива дейности, разбира се, стимулират развитието на точност, но това е допълнително натоварване, което води до загуба на интерес и като цяло може да обезсърчи желанието за практикуване. По-добре е, ако ученикът се научи да концентрира усилията и да прави домашното веднага в работната книга.
Трудности във възприятието и концентрацията
Понякога е много трудно за първокласник да се концентрира върху дадена тема, но урокът изисква постоянно внимание. Ако детето не се е научило да възприема информация на ухо преди училище, ако възрастните са говорили малко с него, тогава проблемите не могат да бъдат избегнати. Днес много деца са буквално гладни за човешко общуване. Заетите на работа и у дома родители все по-често доверяват възпитателния процес на "най-добрия приятел" на съвременните деца – телевизора. И това не е в полза на никого.
Съвети за родителите:
- Всяка вечер говорете с детето си за детската градина, а след това за училище. Започнете, като попитате какво е научил днес. Чрез поддържане на познати ритуали, включително нощен обмен на новини с родителите, преходът към училищен живот няма да бъде толкова болезнен.
- Могат да се развият умения за внимание и концентрация. За това има специални книжки за оцветяване, игри. Говорете с учителя си за избора им на лятната среща преди училище - така бързо ще намерите точно това, което Ви трябва.
- Не се опитвайте да натъпчете възможно най-много информация в една малка глава. На тази възраст е много по-важно да се научите да слушате другите и да изразявате мислите си, да отделяте главното от второстепенното, да развивате трудолюбие и точност.
Правилна организация на учебния процес
Важно е да научите бъдещия първокласник да се преоблича сам, да организира "работата“ си и да почиства масата. Първите дни в училище детето е в състояние на стрес, нервна възбуда, притеснения, така че всяко "малко нещо“, например химикалка, забравена у дома, може да влоши ситуацията.
Съвети за родителите:
- Добре организираният график на часовете и почивката извън училище помага на децата да "влязат в коловоз“, създава правилния баланс между почивка и учене, дава на детето необходимото разнообразие и, от друга страна, организацията на живота.
- Винаги карайте първокласника да се преоблече след училище - това помага на детето да се превключи, да се отпусне.
- Не отлагайте завършването на уроците до вечерта, по-добре е да правите всичко "докато информацията е прясна". Отделете време на уроците не повече от един час!
- Не се тревожете, ако детето Ви внезапно поиска да си почине по средата на деня, дори и да не типично за него. Дневният сън ще му е от полза.
- Изберете всички необходими аксесоари за учене заедно с детето - то ще се отнася към тях с любов, ще намери точно това, което харесва. Това също е известно обучение - детето трябва да се вслуша в себе си, да разбере какво е важно за него и да направи своя избор. Освен това веднага ще можете да откриете подробности, които могат да бъдат неприятни за Вашето дете - твърде стегнати ключалки, твърде големи моливи, хлъзгава пластмаса ... Липсата на такива "глупави“ трудности ще улесни процеса на концентриране върху основните задачи.
Нещата, които се купуват или подаряват на първокласник и като цяло на ученик от началното училище, трябва да имат три основни свойства:
- Максимална сила.
Например, куфарчето или раницата на първокласника трябва да са здрави, за да издържат с чест всички изпитания, предопределени им от съдбата.
- Максимална лекота на използване.
В продажба има много сложни, много красиви калъфи за моливи, в които химикалки, четки и моливи се поставят в държачи от гумени ленти. Ако в урока първокласник извади поне половината от съдържанието на такъв несесер, тогава ще му отнеме от пет до десет минути, за да го напълни обратно (в зависимост от нивото на психомоторно развитие на детето). Но няма време и затова химикалки, флумастери, гуми и моливи се изсипват в куфарчето на случаен принцип и, разбира се, се губят и счупват. Изходът е много прост: за по-млад ученик би бил оптимален несесер под формата на добре организирана плътно затворена кутия.
- Заменяемост.
Повечето малки ученици преминават през период на психологическа адаптация, когато постъпят в училище. Въпреки това, те често стават още по-разпиляни от обикновено. Все нещо се забравя, нещо се губи. И ако сте купили ексклузивен училищен "комплект" за Вашето дете и то го е загубило, развалило, счупило... Пука ли ви? Може би. Но детето, повярвайте ми, изобщо не! И да започне училищния си живот с такъв провал е напълно неуместно. Нека училищните пособия са евтини (с едно предупреждение - не за сметка на качеството), но нека да са много. Загубен? Счупен? ОК е. Ето ги в кутията. Бъдете по-внимателни занапред...
Малки психологически трикове
По-малките ученици обичат да имат от всичко по много. Тоест най-добрият комплект моливи е този с най-много моливи. Най-добрата химикалка е набор от химикалки. Най-добрата гума е поредица от гуми с еднакъв тип картинки. И така нататък.
Освен това, изпращайки дете "за първи път в първи клас“, трябва да се има предвид, че дори много добре подготвеното за училище дете се озовава по същество в странен и непознат свят. Раницата е негова собственост, нещо, донесено от ДОМА, така че трябва да се опитате, така че освен чисто училищни, функционални неща, нещо домашно, скъпо, да лежи в чантата на първокласника. Например снимка на майка или сестра, малка играчка и т.н.
Като правило, във всяко училище, на родителска среща, те дават повече или по-малко подробни списъци на това, което детето трябва да има, когато влезе в първи клас. Списъкът е задължителни покупки, а това, което се закупува отгоре на списъка, са подаръци. За по-млад ученик маркирането на подарък е много просто. Въоръжете се със списък, преди да отидете в магазина, купете всичко необходимо. И тогава кажете на детето: "Значи всичко изглежда е купено по списък. А сега вижте: какво още бихте искали - все пак имате толкова важно събитие в живота си. Нека купим нещо друго красиво ... "Първокласникът дори няма да бъде алчен - най-вероятно ще поиска някаква ярка дреболия. Купете със сигурност нещо допълнително. Това ще зарадва бъдещияученик.
И сега за най-важното - на първия учебен ден не забравяйте да подарите на детето си празник. Как ще изглежда зависи от Вас, Вашето семейство. Семейно посещаване на сладкарница, представление в Кукления театър, разходки по атракции, просто тържествена семейна вечеря ... Но празникът трябва да се състои и детето, героят на повода, има последната дума за това какво трябва да бъде като. Всичко останало са делници, нотации, дневници, двойки, диктовки ... И веднъж в годината - училищен празник.